Rozwój czytelnictwa, z jakim mamy do czynienia w obecnych czasach, doprowadził do zwiększenia się świadomości czytelników odnośnie samej estetyki wydawania książek. O ile bowiem dawniej czytelnik zwracał uwagę głównie na treść, jako że pięknie ilustrowane bądź kunsztownie wydane egzemplarze książek były poza jego zasięgiem, tak teraz chęć posiadania książki swojego ulubionego autora, która podwójnie cieszyć będzie oczy, zachwycając również swoją warstwą zewnętrzną, stała się niemal oczywistością. Wydawcy prześcigają się więc w pomysłach mających na celu zainteresowanie czytelnika daną pozycją, oddziałując na jego bodźce wzrokowe i zmysł estetyczny. Nie chodzi tu jednak już tylko i wyłącznie o kolorowe, pięknie tłoczone okładki bądź artystyczne ilustracje znajdujące się w jej wnętrzu, lecz również o „gadżety”, które niejednokrotnie dodawane są do niektórych książek. Popularnymi są chociażby zakładki, które przybierają niekiedy formę bardziej zaawansowaną, niż standardowa, przypominając bardziej misternie wykonany bibelot, niż zwykły kawałek papieru.